Wawrzyny już ścięto i strumień świadomości. Spotkanie! [zmiana terminu]

wawrzyny już ścięto(1)

Zapraszamy do włączenia się w dyskusję na temat książki „Wawrzyny już ścięto” Édouarda Dujardina i technik strumienia świadomości. Spotkanie koła literatur eksperymentalnych odbędzie się 9 stycznia o 18.30 w sali 19 na Wydziale Polonistyki UW.

„Wawrzyny już ścięto” to pierwsza na świecie próba stworzenia narracji wyłącznie za pośrednictwem monologu wewnętrznego i tym samym, powieść początkująca bogaty zbiór utworów wykorzystujących technikę strumienia świadomości. Nie ma tu ani jednego zdania, które nie rodziłoby się wyłącznie w głowie głównego bohatera – nawet kwestie wypowiadane przez towarzyszące mu postaci są przetwarzane i przekazywane czytelnikowi za pośrednictwem świadomości bohatera. Jego przechadzki, spojrzenia na obcych ludzi – wszystko to czytelnik otrzymuje nacechowane sądami bohatera. Historia o nieudolnych próbach przekonania do siebie młodej aktorki teatralnej jest jednak tylko pretekstem do stworzenia dogłębnej analizy sposobu ludzkiego myślenia – więcej, wejścia w głowę bohatera. Dujardin, jako prekursor osiągnął jednak szczyt w tworzeniu takiego modelu narracji – wszystkie inne utwory stanowiły tylko imitację, by wspomnieć Woolf, której postaci rozwlekają się na temat własnych uczuć i historii czy Joyce’a, dążącego jednak do zaznaczenia roli świadomości a nawet nieświadomości i przelania ich czystych odpowiedników na papier. Na temat tego ostatniego trzeba jeszcze powiedzieć, że to właśnie Dujardin zainspirował go do napisania tak ważnego dzieła jak „Ulisses”, gdyż „Wawrzyny już ścięto” Irlandczyk znalazł w księgarni podczas swojej wycieczki do Francji.

„W powieści strumienia świadomości aktywną rolę odegrały eksperymenty techniczne. Zadowalające przedstawienie świadomości wymagało bądź stworzenia nowych technik powieściowych, bądź innego ukierunkowania starych. Z tego niewątpliwie powodu omawiana jest właśnie w literaturze krytycznej technika strumienia świadomości. Wobec tego jednak, że stosowane w różnych powieściach techniki przedstawiania świadomości różnią się od siebie znacznie, powstać musiały nieporozumienia”.

Dyskusja ma charakter otwarty, zachęcamy do udziału wszystkie zainteresowane osoby.

PS: Cytat pochodzi z artykułu: Robert Humphrey, „Strumień świadomości – techniki”, Pamiętnik Literacki 1970, 61/4, 255-283.
Który polecamy! Oto link:

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4-s255-283/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4-s255-283.pdf

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s